مزایای بازار آتی کالا

پوشش ریسک

بدون نگرانی از کاهش یا افزایش قیمت در بازار آتی کالا سرمایه‌گذاری کنید. پوشش ریسک به معنی حداقل کردن یا از بین بردن ریسک ناشی از نوسانات قیمت است.

کارمزد اندک معاملات و معافیت مالیاتی

کارمزد معاملات قراردادهای آتی بسیار کمتر از معاملات سهام است. این ویژگی برای افرادی که صرفاً قصد سرمایه‌گذاری در بازار آتی کالا را دارند بسیار برجسته است.

دارای اهرم مالی

با توجه به مکانیزم اخذ وجه تضمین در ابتدای ورود به قرارداد آتی که تنها درصدی از ارزش معامله است، می‌توانید بدون داشتن مبلغی به اندازه ارزش کالای مورد نظر، آن را معامله کنید و از بازدهی آن بهره‌مند شوید.

بازاری دو طرفه

چه قیمت‌ها افزایش یابند و چه کاهش، با پیش‌بینی صحیح می‌توانید در این بازار سود کسب کنید. در واقع برخلاف معاملات سهام که تنها از افزایش قیمت آن می‌توانید سود کسب کنید، در بازار آتی کالا اگر پیش‌بینی کاهش قیمت یک کالا را در آینده دارید، می‌توانید با ورود به موقعیت فروش سود کسب کنید.

تسویه حساب روزانه

به منظور کاهش ریسک عدم ایفای تعهدات، سود و زیان مشتریان در پایان هر روز معاملاتی به حساب آن‌ها منظور می‌شود. همچنین درصدی از «وجه تضمین لازم»، تحت عنوان «حداقل وجه تضمین» تعریف می‌شود و اگر مقدار وجه تضمین (ناشی از زیان روزانه) به این مقدار برسد، به فرد هشدار داده می‌شود تا وجه خود را به اندازه اختلاف «وجه تضمین لازم» و«حداقل وجه تضمین» افزایش دهد.

شاید بپرسید چه تضمینی وجود دارد که فردی که در قرارداد آتی زیان کرده به تعهدات خود عمل کند؟

لازم است بدانید نقش اصلی بورس، سازماندهی قراردادها و معاملات است به گونه‌ای که نکول (عدم انجام تعهد) رخ ندهد. برای این منظور حسابی به نام حساب ودیعه (Margin Account) وجود دارد. در ابتدای معامله لازم است هر دو طرف معامله، وجهی را به عنوان سپرده اولیه در حساب ودیعه خود بگذارند. (معمولاً ۲۰٪ ارزش معامله). با توجه به اینکه قیمت‌های مبنای تسویه روزانه (Settlement Price) و به تبع آن ارزش معاملات به صورت روزانه تغییر می‌کنند، وجه تضمین لازم نیز به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود و سود یا زیان ناشی از قرارداد نیز به صورت روزانه محاسبه و در حساب ودیعه افراد منظور می‌شود. به این مکانیزم، تسویه حساب روزانه یا Daily Settlement گفته می‌شود.

همچنین مفهومی به نام حداقل وجه تضمین وجود دارد که معمولاً ۷۰٪ وجه تضمین لازم است. اگر مقدار وجه تضمین به این مقدار برسد، به فرد هشدار داده می‌شود تا وجه خود را افزایش دهد. شاید بهتر باشد این موضوع را با یک مثال روشن‌تر کنیم. فرض کنید فردی وارد موقعیت خرید یک قرارداد آتی بر روی طلا با اندازه ۱۰۰ انس و قیمت ۱۲۵۰ دلار به ازای هر اونس شود. مقدار وجه تضمین اولیه ۲۰٪ ارزش معامله، یعنی ۲۵۰۰۰ دلار و حداقل وجه تضمین ۷۰٪ وجه تضمین لازم، یعنی ۱۷۵۰۰ دلار است. اگر حساب ودیعه فرد کمتر از ۱۷۵۰۰ دلار شود، اصطلاحا مارجین کال (Margin Call) شده و به او هشدار داده می‌شود تا موجودی حساب خود را افزایش دهد و آن را به میزان حداقل وجه تضمین برساند