اصطلاحات رایج بورس کالا

دارایی پایه

اصطلاحا در قراردادهای آتی، کالا یا آن دارایی که قرارداد آتی بر روی آن منتشر می شود را دارایی پایه می گویند.

معمولا در بورس های کالایی دنیا بر روی دارایی های مختلفی از جمله محصولات کشاورزی ، انواع فلزات ، انواع فراورده

های نفتی و سایر محصولات به عنوان قرارداد آتی منتشر می شود و به عنوان دارایی پایه قرارداد های آتی مطرح می شوند .

موقعیت تعهدی فروش

اصطلاحا گفته می شود کسی که در بورس ، قرارداد آتی را به فروش می رساند و خود را به تحویل دادن دارایی پایه بر اساس ضوابط استاندارد بورس در تاریخ معینی در آینده متعهد می کند ، موقعیت فروش یا موقعیت تعهدی فروش را اختیار کرده است . اگر این فرد تا تاریخ سررسید قرار داد این موقعیت را حفظ کند ضرور تا باید دارایی پایه را تحویل دهد .

موقعیت تهعدی خرید

همجینین ، فردی که در بورس قرارداد آتی را می خرد و خود را متعهد به خرید دارایی پایه براساس ضوابط استاندارد بورس در تاریخ معینی می نماید ، اصطلاحا موقعیت خرید یا موقعیت تعهدی خرید اختیار کرده است و اگر تا تاریخ سررسید قرارداد این موضع را حفظ کند ضرور تا باید دارایی پایه را خریداری کند.

سر رسید قرارداد

تاریخ سررسید قرارداد های آتی بر روی یک کالا به صورت استاندارد و مشخص توسط بورس تعیین می شود و فقط برای سررسید های معینی که تعیین می شود امکان انجام معاملات آتی وجود دارد مثلا در بورس کالا، امکان راه اندازی قرارداد های آتی سکه طلا در سررسید تمامی ماه های سال به تشخصی بورس وجود دارد .

اندازه قرارداد

در قرارداد های آتی اندازه هر قرارداد توسط بورس تعیین می شود و سرمایه گذاران فقط می توانند مضرب های صحیحی از این مقدار را مورد معامله قرار دهند . به طور مثال در قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالا ، اندازه قرارداد ۱۰ عدد سکه طلای بهار آزادی طرح امام خمینی (ره) می باشد . تمامی ویزگی های مورد نظر یک قرارداد آتی در قالب مستندی به نام مشخصات قرارداد توسط بورس به اطلاع عموم می رسد .